het was me er om te doen een illustratie te verzorgen bij het gesprek over kunst en reformatorisch enzo. het gesprek is al oud, maar zo af en toe laait het op, zo ook dit najaar. een herstelde dominee zei: als christen kun je geen conceptuele kunst maken. anderen: hoge kunst is tot eer van God. het was een gesprek vooral in woorden. ik denk dat als je over kunst praat, je ook zeker het beeld erbij moet betrekken. je hebt geen bestaansrecht omdat je kunstenaar bent maar alleen vanwege het werk dat je maakt. tot dusverre ontbrak een illustratie. nu ja, er is misschien wel een gedeeltelijke illustratie, korf. er zijn grenzen als je daar lid van wilt worden. op 6 februari organiseert men een dag met als titel 'ja, tegen kunst'. maar tegen welke kunst wordt er eigenlijk ja gezegd? en: betrekken we hoge en lage cultuur bij elkaar? of bedoelen we alleen hoge kunst? ik heb getracht een eerlijk overzicht te scheppen van het werk van creƫrende individuen uit deze subcultuur. ik dacht later, misschien is dat voor sommigen wat oncomfortabel, laat ik het op kerkverband inrichten, dan kunnen ze zich eventueel terugtrekken in een veilige zaal.
het overzicht heeft me verrast, zeker de jonge garde. desondanks denk ik dat opinieleiders invloed hebben op de kwaliteit. ik denk dat ze niet teveel moeten verbieden, maar misschien wat meer schouderklopjes of complimenten ofzo moeten geven. afgelopen zaterdag was het trouwens superleuk druk. ik hoop kunst en reformatorisch enzo met dit initiatief van dienst te zijn geweest en de infrastructuur wat verstrekt te hebben. of het geslaagd is weet ik niet. het was eigenlijk georganiseerd voor ik er erg in had. ik wilde eigenlijk een open brief naar het RD enzo schrijven, maar dit is het geworden.