Die wordt het vaakst aangehaald terwijl ik daar juist geen moeite mee heb, en dan ben ik nogal een kindervriend. Precies om wat Schweitzer zegt, het is een zwarte maar ook heel menselijke tekst over wraakgevoelens. Het komt bij een mens vandaan die lijdt. Zoals de man (en dat voorbeeld heb ik ook een keer genoemd aan een tafel in Rotterdam) die zei dat hij het liefst het kind van de dronken man iets aan wilde doen , die zijn dochtertje had doodgereden. Om de dronken man te laten voelen wat hij hem had aangedaan, wraak te nemen. Maar uiteindelijk deed hij het niet.
Wraakgevoelens zijn soms gewoon heel menselijk en begrijpelijk. Maar het doet niemand goed. en dan staat de bijbel vol boodschappen van vergeving, zelfs je ergste vijanden.
Meer moeite heb ik met gedeeltes als bijvoorbeeld in NUmmeri: waar Korag, Dathan en Abiram met hun vrouw en kinderen, vee en vrienden door de aarde worden verzwolgen. Dat is iets wat niet uit mensen komt maar wat God zelf organiseert. Omdat ze in opstand kwamen tegen Mozes. Ongetwijfeld vormden ze een groot gevaar voor een goede afloop van de rit naar het beloofde land en de vrede binnen het volk met hun kwaadsprekerij, laster en opstand. Maar waarom zo en waarom ook vrouw en kinderen, dieren etc.
Dat kan ik gewoon niet rijmen met alle overwegend! vredelievende boodschappen in de bijbel en daar weet ik ook niet zo;n raad mee. Maar misschien is dat ook mijn 21ste eeuw-gedachten en misschien moet ik dat ook meer vanuit het perspectief zien wat Silencio aandraagt.
Maar goed alles bij elkaar opgeteld en tegen elkaar afgewogen, is de bijbel eenvoudigweg een buitengewoon vredelievend en wijs boek