Uitsluiting dichter bij dan ooit

Dit forum is bedoeld om religieuze onderwerpen te bespreken.

Moderator: Airke Sidekicks: Gershwin, Silencio

Re: Uitsluiting dichter bij dan ooit

Berichtdoor Meschianza op do 18 feb 2010, 10:00

Grappig, ik wist gewoon dat iemand met Psalm 137 zou komen.
Die wordt het vaakst aangehaald terwijl ik daar juist geen moeite mee heb, en dan ben ik nogal een kindervriend. Precies om wat Schweitzer zegt, het is een zwarte maar ook heel menselijke tekst over wraakgevoelens. Het komt bij een mens vandaan die lijdt. Zoals de man (en dat voorbeeld heb ik ook een keer genoemd aan een tafel in Rotterdam) die zei dat hij het liefst het kind van de dronken man iets aan wilde doen , die zijn dochtertje had doodgereden. Om de dronken man te laten voelen wat hij hem had aangedaan, wraak te nemen. Maar uiteindelijk deed hij het niet.
Wraakgevoelens zijn soms gewoon heel menselijk en begrijpelijk. Maar het doet niemand goed. en dan staat de bijbel vol boodschappen van vergeving, zelfs je ergste vijanden.

Meer moeite heb ik met gedeeltes als bijvoorbeeld in NUmmeri: waar Korag, Dathan en Abiram met hun vrouw en kinderen, vee en vrienden door de aarde worden verzwolgen. Dat is iets wat niet uit mensen komt maar wat God zelf organiseert. Omdat ze in opstand kwamen tegen Mozes. Ongetwijfeld vormden ze een groot gevaar voor een goede afloop van de rit naar het beloofde land en de vrede binnen het volk met hun kwaadsprekerij, laster en opstand. Maar waarom zo en waarom ook vrouw en kinderen, dieren etc.
Dat kan ik gewoon niet rijmen met alle overwegend! vredelievende boodschappen in de bijbel en daar weet ik ook niet zo;n raad mee. Maar misschien is dat ook mijn 21ste eeuw-gedachten en misschien moet ik dat ook meer vanuit het perspectief zien wat Silencio aandraagt.

Maar goed alles bij elkaar opgeteld en tegen elkaar afgewogen, is de bijbel eenvoudigweg een buitengewoon vredelievend en wijs boek ;)
Laatst bijgewerkt door Meschianza op do 18 feb 2010, 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Meschianza

Berichtdoor Fin de siècle op do 18 feb 2010, 12:30

Ik vind de bijbel eigenlijk een beetje te vergelijken met Amerika: enerzijds best wel een kutland, maar tegelijkertijd komen er ook weer een hele hoop mooie dingen vandaan. En voor mensen die er al te fanatiek fan van zijn is het uitkijken geblazen.
"We are all stardust. Forget Jesus, the stars died so you could be here today."
Fin de siècle

Berichtdoor Meschianza op do 18 feb 2010, 12:36

Ja, en je beschrijving gaat ook op voor Irak, Australie, Haiti, Nederland, Nauru, voor heel de aarde eigenlijk. Misschien omdat er op aarde mensen wonen en de bijbel ook over mensen gaat
Meschianza

Berichtdoor Fin de siècle op do 18 feb 2010, 12:41

Ik vind hem vooral opgaan voor Amerika, omdat dat zo groot is en zoveel tegenstrijdigheden en verschillende (sub)culturen bevat dat je er nauwelijks in één woord een oordeel over kan geven zonder het ernstig tekort te doen.
Fin de siècle

Berichtdoor Vin op do 18 feb 2010, 23:50

Ik heb met stijgende verbazing het vervolg van dit topic net doorgelezen.

De bijbel staat vol geweld, het wordt verheerlijkt, dit zijn feiten, er is geen discussie mogelijk! Niet dat dit verder heel veel uitmaakt, want een 'waar gelovige' weet er wel een dogma aan te passen. Dit was alleen totaal het punt niet!

Het punt is dat mensen die dit dus allemaal letterlijk lezen best wel gevaarlijk kunnen zijn, net als zij die dat met de Koran doen (read: moslim terroristen). De vergelijking lijkt me duidelijk, degene deze vergelijking idioot noemde (ik ga niet teruglezen wie) lijkt zich iniedergeval veel beter dan moslims te voelen.

Ik moest de betekenis van anachronisme opzoeken Schweizer, maar ik ben het oneens zijn met je conclusie. Lees je misschien over dat wat duidelijk is heen omdat je te diep in lagen en context ingelezen bent?

Dit hele topic is overigens niet belangrijk, behalve dat ik verbaast ben dat er uberhaupt ontkennend gereageerd werd op mijn uitspraak :P
Vin

Berichtdoor Spengler op do 18 feb 2010, 23:56

Vin schreef:Het punt is dat mensen die dit dus allemaal letterlijk lezen best wel gevaarlijk kunnen zijn, net als zij die dat met de Koran doen (read: moslim terroristen). De vergelijking lijkt me duidelijk, degene deze vergelijking idioot noemde (ik ga niet teruglezen wie) lijkt zich iniedergeval veel beter dan moslims te voelen.
Dat lijkt wellicht zo ja.

Kun jij je de laatste aanslag in de westerse wereld herinneren door christenen op burgers die zich expliciet op de Bijbel beriepen en daar brede steun onder christenen wereldwijd voor kregen?

Ik niet, slechts wat omgelegde abortusartsen en dat was in Amerika en werd breed veroordeeld.

Ongetwijfeld is het heel gevaarlijk voor onze samenleving als mensen geloven dat de Israelitieten letterlijk volken moest uitroeien, maar daar is weinig van te merken.
“Some books are undeservedly forgotten; none are undeservedly remembered.” — W. H. Auden
Spengler

Berichtdoor Spengler op do 18 feb 2010, 23:57

Vin schreef:De bijbel staat vol geweld, het wordt verheerlijkt, dit zijn feiten, er is geen discussie mogelijk!

Wat een dogmatische houding toch weer :mrgreen:.
“Some books are undeservedly forgotten; none are undeservedly remembered.” — W. H. Auden
Spengler

Berichtdoor Schweitzer op vr 19 feb 2010, 13:00

Vin schreef: De bijbel staat vol geweld, het wordt verheerlijkt, dit zijn feiten, er is geen discussie mogelijk! Niet dat dit verder heel veel uitmaakt, want een 'waar gelovige' weet er wel een dogma aan te passen.
Degene die hier dogmatisch is ben jij zoals Spengler terecht opmerkt. Dat de Bijbel "vol geweld" staat dat verheerlijkt wordt vind ik een onjuiste inschatting van de data.

Ik moest de betekenis van anachronisme opzoeken Schweizer, maar ik ben het oneens zijn met je conclusie. Lees je misschien over dat wat duidelijk is heen omdat je te diep in lagen en context ingelezen bent?
Misschien behoedt het feit dat ik kennis heb van lagen en ontwikkelingen in de Bijbel en de historische context mij voor allerlei sweeping statements.
Er is niets wat theologen met minder scrupules en met meer onbesuisdheid bedrijven dan het uitleggen van de Schrift.
- Baruch de Spinoza
Schweitzer

Berichtdoor Fin de siècle op wo 10 maart 2010, 03:09

CSFR doet ook mee met Calimero-gejammer van Spruyt. Die er getuige de laatste alinea ondertussen ook redelijk in lijkt te slagen om het christendom exclusief te linken aan politiek rechts.
Fin de siècle

Berichtdoor Gershwin op wo 10 maart 2010, 10:51

Tjesses! Welke verenigingen zijn eigenlijk gepolst en hoe groot was de steekproef? Dat weten we dan weer niet. Kan me nauwelijk voorstellen dat dit Leidse resultaten zijn... :|
Afbeelding
Gershwin
Beheerder

Berichtdoor Airke op wo 10 maart 2010, 11:54

Misschien dat een DC-lezer daar opheldering over kan verschaffen. Ik ben ook wel benieuwd naar de vraagstelling.

Beetje jammer hoor, om je zo te laten kennen. Zo vraag je er natuurlijk om om niet serieus genomen te worden.
Airke

Berichtdoor Finrod op wo 10 maart 2010, 15:16

Het RD bericht ook over de bewuste enquête.

Ik heb de bewuste DC nog niet binnen. Waarschijnlijk komt hij morgen wel pas.
Guinness is good for you
Finrod
Beheerder

Vorige

Keer terug naar Spiritus