Antoine Bodar en de RKK-kindermisbruik-kwestie

Het forum voor discussies over onderwerpen die momenteel in het nieuws zijn.

Moderator: CaptainCaveman Sidekicks: Gershwin, Finrod

Antoine Bodar en de RKK-kindermisbruik-kwestie

Berichtdoor Kurt op za 13 maart 2010, 01:03

[Modbreak Silencio]
Dit topic is een voortzetting van de discussie die hier ontstond.

In mijn beleving en ervaring is Bodar een zeer eloquente en erudiete man die zijn intellectuele gedachten schitterend kan verwoorden op zo'n manier dat je 'm ook nog begrijpt of op z'n minst wilt begrijpen. :) Ook mooi om zielige mannetjes als Jochem Geerdink vervolgens naar aanleiding van Bodar's optreden bij De Wereld Draait Door op Twitter dingen te zien schreeuwen als 'ik zou 'm op z'n bek willen slaan, die kinderverkrachter' of iets in die richting: pure intellectuele onmacht. ;/
Laatst bijgewerkt door Silencio op za 13 maart 2010, 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: splitsing topic
I can not die, because I do not exist...
Kurt

Re: Lijden: last of louterend (Kluun&Bodar-fittie@Jacobikerk)

Berichtdoor Black Cloud op za 13 maart 2010, 01:08

Ik vond Bodar van de week in DWDD zeer zwak ..
Póg ma thoin
Black Cloud
Beheerder

Berichtdoor Kurt op za 13 maart 2010, 01:50

Hij is er twee keer geweest toch? Ik heb het niet gezien, maar vind die Geerdink gewoon een sukkel. ;/
I can not die, because I do not exist...
Kurt

Berichtdoor Silencio op za 13 maart 2010, 07:43

Black Cloud schreef:Ik vond Bodar van de week in DWDD zeer zwak ..

Waarom?
Do I contradict myself? Very well then, I contradict myself. (I am large, I contain multitudes.)
-- Walt Whitman, Leaves of Grass

Afbeelding
Silencio
Beheerder

Berichtdoor Elsa op za 13 maart 2010, 08:38

de laatste keer bedoel je? vond het toen frappant dat hij sprak over de christelijke houding die slachtoffers beter kunnen innemen. bijna misplaatst. 1e keer niet gezien.
oorspronkelijkheid vind je in het onbekende
Elsa

Berichtdoor Windekind op za 13 maart 2010, 10:57

Ja, daar had hij het gisteravond ook over en toen ben ik wel enigszins afgehaakt. Als buitenstaander mag je in dergelijke gevallen het woord vergeven niet in de mond nemen, naar mijn mening.
Windekind

Berichtdoor Fin de siècle op za 13 maart 2010, 11:31

Elsa schreef:de laatste keer bedoel je? vond het toen frappant dat hij sprak over de christelijke houding die slachtoffers beter kunnen innemen. bijna misplaatst. 1e keer niet gezien.

:stil:

Kurt schreef:Hij is er twee keer geweest toch? Ik heb het niet gezien, maar vind die Geerdink gewoon een sukkel. ;/

Jochem Geerdink is idd een sukkel, maar ik kan me zijn frustratie wel een beetje voorstellen, ook al heb ik Bodar's DWDD-optreden niet gezien. In zijn reactie op de hosti-kwestie had hij ook direct z'n juridisch dichtgetimmerde, maar verder totaal onbevredigende verhaaltje klaar.
"We are all stardust. Forget Jesus, the stars died so you could be here today."
Fin de siècle

Berichtdoor Silencio op za 13 maart 2010, 14:22

Ik heb de twee DWDD-uitzendingen - die van maandag en donderdag - waarin Bodar te gast was inmiddels bekeken, en heb ook gelezen en gehoord hoe hij op de hostie-kwestie in is gegaan. In alle gevallen vind ik dat hij gewoon gelijk heeft, en dat hij zijn visie ook goed weet te beargumenteren. Het is grappig om te zien dat hij dat ook uitstraalt, terwijl degenen die het niet met hem eens zijn overwegend zwakte uitstralen in de vorm van ongeduld, afkeuring en andersoortige zichtbare frustratie. ;/

Ik vond het juist mooi - hoewel gedurfd - dat hij het over vergeving had. Natuurlijk moet je vergeving niet opleggen aan mensen die misbruikt zijn, maar je kunt het wel voorzichtig aanraden. Zeker, wat Bodar dan ook deed, richting mensen die zich christen noemen, want die zijn het in feite verplicht aan hun eigen standpunt. Het is, puur voor het slachtoffer zelf, een veel heilzamer weg dan het in clubjesvorm te gaan zitten jammeren en elkaar, en sympathisanten, te gaan zitten bevestigen in het feit dat ze er (door andermans toedoen) zo slecht aan toe zijn. Of, zoals Bodar gisteren tijdens de lezing terecht zei: lijden kan een laatste horde zijn richting geluk en het werkt, als je er goed mee omgaat en dus die horde ook daadwerkelijk neemt, louterend.
Do I contradict myself? Very well then, I contradict myself. (I am large, I contain multitudes.)

Afbeelding
Silencio
Beheerder

Berichtdoor Fin de siècle op za 13 maart 2010, 14:32

Allemaal waar, maar als vertegenwoordiger van het instituut dat de 'dader' is in deze kwestie kan je dat echt niet zeggen.
"We are all stardust. Forget Jesus, the stars died so you could be here today."
Fin de siècle

Berichtdoor Elsa op za 13 maart 2010, 15:50

Silencio schreef:Ik heb de twee DWDD-uitzendingen - die van maandag en donderdag - waarin Bodar te gast was inmiddels bekeken, en heb ook gelezen en gehoord hoe hij op de hostie-kwestie in is gegaan. In alle gevallen vind ik dat hij gewoon gelijk heeft, en dat hij zijn visie ook goed weet te beargumenteren. Het is grappig om te zien dat hij dat ook uitstraalt, terwijl degenen die het niet met hem eens zijn overwegend zwakte uitstralen in de vorm van ongeduld, afkeuring en andersoortige zichtbare frustratie. ;/

'begrijp die zwakke uitstraling denk ik wel. onmacht, schaamte over wat hen is overkomen.
als dan vervolgens een vertegenwoordiger van het instituut dat alles veroorzaakte zoiets zegt, zou je welhaast dit uitstralen?

Silencio schreef:Ik vond het juist mooi - hoewel gedurfd - dat hij het over vergeving had. Natuurlijk moet je vergeving niet opleggen aan mensen die misbruikt zijn, maar je kunt het wel voorzichtig aanraden. Zeker, wat Bodar dan ook deed, richting mensen die zich christen noemen, want die zijn het in feite verplicht aan hun eigen standpunt. Het is, puur voor het slachtoffer zelf, een veel heilzamer weg dan het in clubjesvorm te gaan zitten jammeren en elkaar, en sympathisanten, te gaan zitten bevestigen in het feit dat ze er (door andermans toedoen) zo slecht aan toe zijn. Of, zoals Bodar gisteren tijdens de lezing terecht zei: lijden kan een laatste horde zijn richting geluk en het werkt, als je er goed mee omgaat en dus die horde ook daadwerkelijk neemt, louterend.

ik vind dat verhaal over vergeving als remedie fout/eenzijdig. 'heb er trouwens over nagedacht waarom het zo lang geduurd heeft voor eea naar buiten kwam in de rk. je schaamt je voor hetgeen je overkomen is? terwijl de slachtoffers er ws. wel elke dag aan moeten denken. bodar en de poster hierboven duiden dingen die fout kunnen overkomen. ja, daarom vond ik het optreden van bodar in dwdd bijna misplaatst. niet in alle fasen van het verwerken van deze zaken lijkt vergeving een remedie voor het slachtoffer. wel in alle gevallen voor de dader.
Elsa

Berichtdoor HBH op za 13 maart 2010, 16:22

Ik heb het idee dat Bodar ook niet zo goed paste in een programma als dwdd, want alhoewel ik het met silencio eens ben, ben ik ook van mening dat hij minder goed overkwam doordat er vanalles werd gesuggereerd en hij meerdere keren werd onderbroken. Ik vond het vervelend om naar te kijken, omdat men er op gebrand leek te zijn iets negatiefs of misplaatst uit hem te trekken.
a woman needs a man like a fish needs a bicycle
HBH

Berichtdoor Silencio op za 13 maart 2010, 17:51

Fin de siècle schreef:Allemaal waar, maar als vertegenwoordiger van het instituut dat de 'dader' is in deze kwestie kan je dat echt niet zeggen.

Waarom niet?

Elsa schreef:'begrijp die zwakke uitstraling denk ik wel. onmacht, schaamte over wat hen is overkomen.
als dan vervolgens een vertegenwoordiger van het instituut dat alles veroorzaakte zoiets zegt, zou je welhaast dit uitstralen?

Nou, juist nadat hij dat zei vielen de reacties - o.a. gezien die van jullie hier - me heel erg mee. Toen hij het had over de genoemde vergeving dus. Ze werden niet boos en gingen zelfs niet eens op het punt in.

ik vind dat verhaal over vergeving als remedie fout/eenzijdig. 'heb er trouwens over nagedacht waarom het zo lang geduurd heeft voor eea naar buiten kwam in de rk. je schaamt je voor hetgeen je overkomen is? terwijl de slachtoffers er ws. wel elke dag aan moeten denken. bodar en de poster hierboven duiden dingen die fout kunnen overkomen. ja, daarom vond ik het optreden van bodar in dwdd bijna misplaatst. niet in alle fasen van het verwerken van deze zaken lijkt vergeving een remedie voor het slachtoffer. wel in alle gevallen voor de dader.

Ik denk dat we het aardig eens zijn wat betreft 'bijna misplaatst', met de nadruk op 'bijna'. Ik noemde Bodars uitspraken al gedurfd; hij begaf zich met zijn woorden tot dichtbij de grens van wat ik zelf toelaatbaar zou vinden. En kennelijk werkte het in het gesprek ook zo, zoals ik hierboven aangeef.

Daarnaast moet je volgens mij dingen kunnen zeggen die fout over kunnen komen, als je maar de waarheid spreekt en dat ook met respect doet. Ik heb mijn waardering voor Bodars argumenten al verwoord, en ook zijn uitstraling vind ik er één die respect uitstraalt en afdwingt; hij blijft vriendelijk. Ook dat zie je in de uitzending terug: hij heeft, ondanks dat hij alleen stond tegenover een aantal bij vlagen nogal getergde mensen, het voor elkaar gekregen dat men hem veel liet zeggen en ook nog eens aandacht had voor wat hij zei. Meer in ieder geval dan ik zou verwachten bij zo'n spervuur aan door veel emotie ingegeven vragen. Uiteraard heeft hij ook heel duidelijk, als vertegenwoordiger van de Rooms-Katholieke Kerk, het boetekleed aangetrokken. Pas als hij dat niet had gedaan, waren zijn uitspraken mijns inziens eenzijdig geweest.

Volgens mij is, in alle fasen van het verwerken van misbruik, vergeving wel degelijk een remedie. De remedie zelfs, als je er het gelukkigst uit wil komen. Bodar is daar zelf een mooi voorbeeld van. Uiteraard is het goed om begrip te hebben voor gevoelens van onmacht en schaamte, maar dat neemt niet weg dat je de slachtoffers ook mag wijzen op een uitweg uit al die moeilijke gevoelens. Dat lijkt me, nogmaals, beter dan mensen bevestigen in hun slachtofferrol. Ze moeten namelijk langzaamaan weer de rol aannemen van iemand die het leven vertrouwt, als ze tenminste af willen rekenen met hun verleden en weer gelukkig willen worden.

Afbeelding
Silencio
Beheerder

Berichtdoor Silencio op za 13 maart 2010, 17:54

HBH schreef:Ik heb het idee dat Bodar ook niet zo goed paste in een programma als dwdd, want alhoewel ik het met silencio eens ben, ben ik ook van mening dat hij minder goed overkwam doordat er vanalles werd gesuggereerd en hij meerdere keren werd onderbroken. Ik vond het vervelend om naar te kijken, omdat men er op gebrand leek te zijn iets negatiefs of misplaatst uit hem te trekken.

Met het eerste wat je zegt ben ik het eens, maar gegeven dat feit vond ik het juist wel mooi om te zien hoe hij opgewekt en vriendelijk bleef, en hoe veel zinnigs hij nog in het gesprek wist te brengen. :)

Afbeelding
Silencio
Beheerder

Berichtdoor Elsa op za 13 maart 2010, 18:27

@ silencio

nu, ik put even uit de herinneringen. heb de uitzending maar 1 keer gezien.
maar 'herinner me een bepaald verloop dat de sfeer toch wat broeierig maakte.

het eerste verweer van bodar naar aanleiding van de megaclaim was: vergeven.
dat vond ik een financiële opmerking van hem. vervolgens acteerde hij soms welhaast als een politicus (draaien).

die middelste man kon toch op een gegeven moment zijn beleefdheid niet meer bewaren en probeerde uit te leggen dat daders in het gewone leven vervolg worden, maar dat de priesters waarschijnlijk geen proces krijgen. zoiets. in ieder geval iets in die geest.

edit: juist omdat bodar ook ervaringsdeskundige is kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij misschien meer in opdracht van de rk kerk eea zei dan dat het uit zijn hart kwam. hij liet bij mij een gevoel achter alsof hij er met meerdere petten opzat.

maar goed, interessant om te zien dat mensen een uitzending divers kunnen ervaren.

wat betreft je pleidooi voor vergeven. zelf bekijk ik het maar wat simpeler. je kent vast de fasen van kübler-ross (woede, ontkenning, onderhandelen, neerslachtigheid en uiteindelijk aanvaarding). als je direct over vergeving begint werkt dat niet. alsof mensen niet boos mogen zijn enzo.

hmm.. ik zie dat ik wat afdwaal van het topic onderwerp...
Elsa

Berichtdoor Silencio op za 13 maart 2010, 20:39

Elsa schreef:@ silencio

nu, ik put even uit de herinneringen. heb de uitzending maar 1 keer gezien.
maar 'herinner me een bepaald verloop dat de sfeer toch wat broeierig maakte.

het eerste verweer van bodar naar aanleiding van de megaclaim was: vergeven.
dat vond ik een financiële opmerking van hem.

Dan projecteer je toch echt naderhand iets op de werkelijke gang van zaken. ;) Want die is zo: in de eerste helft van het gesprek zei Bodar dat de RKK niet alleen uitblonk in dit soort schandalen, maar ook goede dingen heeft bewerkstelligd in het verleden, en dat het voor een christen goed is om te vergeven. Helemaal waar, en gezien de happigheid waarmee media en volk in de rij staan om de RKK aan de schandpaal te krijgen is dat mijns inziens geen eenzijdigheid, maar veeleer juist het aanstippen van het feit dat je het ook van een andere kant kunt bekijken. Hij wilde dat even gezegd hebben, niet onterecht wat mij betreft, maar hield het kort en het gesprek ging binnen no time een andere richting op.

De tweede helft van het gesprek begon over een eventuele megaclaim. En het was Matthijs van Nieuwkerk die Bodars eerdere uitspraak over vergeving daaraan koppelde, alsof dat Bodars antwoord was richting mensen die zo'n claim wel zien zitten. Een enigszins onzuivere manier om de boel op te stoken, zou ik zeggen. Waarop Bodar aangaf dat dat op grond van de Bijbel inderdaad de oplossing was, maar dat het hem daar niet om ging. Sterker nog: later gaf hij aan dat hij helemaal niet tegen een vorm van financiële compensatie was.

vervolgens acteerde hij soms welhaast als een politicus (draaien).

Dat heb ik niet gezien; ik vond hem juist consequent - ondanks het gezaag van met name Van Nieuwkerk - en ben dan ook benieuwd op welke standpunten je doelt.

edit: juist omdat bodar ook ervaringsdeskundige is kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij misschien meer in opdracht van de rk kerk eea zei dan dat het uit zijn hart kwam. hij liet bij mij een gevoel achter alsof hij er met meerdere petten opzat.

Maar is dat geen projectie van jouw kant dan, omdat je je niet kunt voorstellen hoe iets dergelijks vergeven kan worden? En dus ook niet hoe Bodar dat heeft gedaan en dat hij er nu daadwerkelijk niet meer met wrok of onmacht op terugkijkt? Want als hij echt heeft vergeven - en gezien zijn rust en optimisme neem ik aan dat hij dat heeft gedaan - heeft hij volgens mij niets gezegd dat niet strookt met wat zijn hart hem ingaf.

maar goed, interessant om te zien dat mensen een uitzending divers kunnen ervaren.

Dat bedacht ik me ook tijdens het tikken van deze posting. :P

wat betreft je pleidooi voor vergeven. zelf bekijk ik het maar wat simpeler. je kent vast de fasen van kübler-ross (woede, ontkenning, onderhandelen, neerslachtigheid en uiteindelijk aanvaarding). als je direct over vergeving begint werkt dat niet. alsof mensen niet boos mogen zijn enzo.

Ik denk dat je al snel - maar inderdaad niet gelijk - mag beginnen over de mogelijkheid en hoe mooi die voor de gedupeerde is, mits je het spaarzaam doet en inderdaad ook alle ruimte geeft voor boosheid en alle andere emoties die een rol spelen. Daarnaast waren de slachtoffers tot wie Bodar zich richtte zeker geen extreme gevallen. Eén ervan (die ene die uit een verhaal van Asterix en Obelix weggelopen leek te zijn) noemde zichzelf zelfs nadrukkelijk geen slachtoffer, maar 'ervaringsdeskundige'. Eén van de twee anderen vond niet dat hij in zijn leven financiële schade op had gelopen door het hele gebeuren. Dat relativeert de opmerking ook nog wel wat, denk ik.

Afbeelding
Silencio
Beheerder

Volgende

Keer terug naar De Waan van de Dag