Fin de siècle schreef:Silencio schreef:Fin de siècle schreef:Tegen de tijd dat wij de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken hebben we hoogstwaarschijnlijk inderdaad relatief meer gegeven en minder genomen dan de generatie die nu tegen de 50 loopt.
Kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?
Wetenschappelijk zelfs, nou nou!
Nee, natuurlijk kan dat niet - zoiets is nooit wetenschappelijk vast te stellen.
Ik weet niet wat jij onder wetenschap(pelijk) verstaat, maar volgens mij bestaat er zoiets als een wetenschap genaamd 'economie', en kun je op basis daarvan allerlei dingen vaststellen. Kun je dat niet, dan heb je het niet over
kennis, maar over vage praatjes zonder realiteitswaarde.
Maar het is vrij eenvoudig: wij hebben sowieso al een stuk minder stufi ontvangen dan de mensen die 10 jaar eerder studeerden [...]
Wat heeft dat er mee te maken?
[...] en door de vergrijzing en bijbehorende stijgende zorgkosten zullen de kosten per werkende burger de komende 10 jaar alleen maar hoger worden.
Dat klinkt allemaal leuk, maar zolang je niet met een wetenschappelijk, gefundeerd model komt waarin je zoiets aannemelijk maakt en waaruit de significantie van die kosten ten opzichte van de totale begroting bijvoorbeeld duidelijk wordt gemaakt, zie ik je beweringen vooral als naar propaganda ruikende borrelpraat.
Dat zal best, maar noch de SP, noch de vakbonden hebben overtuigende voorstellen ingediend om op een andere manier de bezuinigingen die nodig zijn om het stelsel in stand te houden te realiseren.
Wat is er concreet mis aan de laatste (tegen)begroting die de SP heeft gemaakt?
Maar voel je vooral vrij om jouw efficiëntere en socialere ideeën in te brengen!
Dat voel ik me zeker, alleen maak ik er waarschijnlijk geen gebruik van. Ik weet net als jij weinig van economie af, en voel niet bepaald sterk de behoefte om me daarin te verbeteren, dan wel om als leek allerlei veelomvattende ideologische uitspraken te gaan zitten verdedigen. Daarom vind ik het dan ook veel handiger om dit soort zaken aan mensen over te laten die te vertrouwen zijn en weten waarover ze praten. Reden te meer om aan te voelen bij wat voor partijen dat vertrouwen het meest gerechtvaardigd is, en om dat sterk mee te laten wegen in de stemkeuze.
Ik begrijp niet waar je het over hebt met je 'breekpunt'. Ik hoef immers geen coalitieonderhandelingen te voeren.
Duh. Maar je brengt het met een bombarie die doet vermoeden dat je ervan overtuigd bent dat de wereld vergaat als we niet naar je luisteren - om even mee te gaan in je gevoel voor drama.

Zoals ik al zei: ik zie in ieder geval weinig reden om er zo'n heisa om te maken.
Dude..wtf.
Je reageert om te beginnen al met een volstrekt onnodige stromanaanval in de vorm van een stukje dramatisch sarcasme ('gruwelijke verschrikkingen', 'noodlottige onnozelheid') op een heel normale vraag van mij. Nu zou ik in jouw hysterisch taalgebruik ook nog eens gesuggereerd hebben dat de wereld vergaat als de AOW-leeftijd niet omhoog gaat, 'heisa en bombarie' maken en vervolgens wrijf je
mij gevoel voor drama aan.
I rest my case..
You so funny.
En als de SP haar idealen van een eerlijke verdeling en solidariteit in een breder kader dan het huidige zou zien, zou ze moeten concluderen dat het niet echt rechtvaardig is om de babyboomers hiermee weg te laten komen terwijl de jongere generaties hier ongetwijfeld de rekening voor mogen betalen. De AOW-leeftijd gaat sowieso omhoog, als het nu niet is, dan wel over 5 of 10 jaar. Het lijkt me wel zo eerlijk om het dan gelijk maar te doen.
Ook hier: veel dogma, weinig onderbouwing.
Dogma? Waar?
Waaruit kent gij uw ellende?
- Uit het feit dat wij straks voor de zorgkosten van onze grijze medelander op mogen draaien, tenzij we ons laten verlossen door een verhoging van de AOW-leeftijd.Kijk, als jij het met gedegen argumenten zonneklaar weet te maken dat de SP ons op dit punt op termijn in een financiële afgrond wil doen storten, dan stel ik mijn mening bij en geef ik toe dat het niet zo'n handig standpunt is. Waarschijnlijk zal mijn stemgedrag er niet door veranderen, want als men toch over vijf tot tien jaar tot verandering overgaat, waar doen we dan zo moeilijk over?

Maar vooralsnog komt het de hele discussie me tot dusver over als voorspelbare ideologische propaganda, zonder dat het echt ergens over gaat.
Wie heeft het hier over het land in een financiële afgrond storten?
Ik, en jij in je antwoord ook. Uiteraard bedoelde ik het niet serieus.
Als dat voor jou de enige reden zou zijn om vóór verhoging van de AOW-leeftijd te zijn, prima. Mijn afweging is dat in ieder geval niet, aangezien ik -naast het voorkomen van een financiële afgrond- solidariteit en een levensvatbaar zorgstelsel ook van belang acht.
Dat laatste heeft veel met financiën te maken. Wat betreft solidariteit: jij verwacht van anderen dat ze (meer) solidair met jou zijn door langer te werken, terwijl ik het daadwerkelijk
zelf ben en het geen probleem vind om later (meer) in te moeten leveren om anderen te kunnen verzorgen. Of zie ik dat verkeerd?

Het is natuurlijk flauwekul om te beweren dat het hier gaat om ideologische propaganda, de enige partij die je dit in deze kwestie kan aansmeren is de SP zelf. Op het moment dat men van de PvdA en GroenLinks tot aan CDA en VVD overtuigd is van de noodzaak van zo'n maatregel kan je niet meer hardmaken dat het ook meer één f*ck met ideologisch geneuzel te maken heeft.
Waarom niet? Partijen zijn het wel vaker met elkaar eens. Dat is nog geen weerlegging van de mogelijkheid dat één of meer ervan zich baseert op eigen ideologische dogma's.
Ze denkt dat ze het goed bedoelt, maar wat ze in feite doet is het opleggen van haar onterechte angstdenken aan anderen. Dat bedoel ik dus niet met goede beweegredenen.
Wat bedoel je daar wel mee dan? Zolang je je definities naar believen aanpast heeft het natuurlijk weinig zin om hierover te praten.
be·weeg·re·den de; v(m) -en reden waarom iem iets doet; motiefDat lijkt mij vrij duidelijk, en ik heb dan ook geen definities aangepast.