Das weiße Band

Het forum voor alles wat met film en tv te maken heeft.

Moderator: Triple S Sidekick: Black Cloud

Re: Das weiße Band

Berichtdoor Pary Mickford op za 12 dec 2009, 16:01

Dus: de verteller was niet objectief?
-Is this okay? Is this what you want? -Oh, poetry. This is what I want, naughty words. Naughty!
Pary Mickford

Berichtdoor Gershwin op za 12 dec 2009, 16:04

Neen. Maar het was ook wel duidelijk dat hij de gebeurtenissen, die hij meegemaakt had, zelf interpreteerde, dus zo bijzonder is dat niet. :)
Afbeelding
Gershwin
Beheerder

Berichtdoor Pary Mickford op za 12 dec 2009, 16:05

Ik hou mijn mond al. We kijken hem gewoon samen nog een keer ;).
-Is this okay? Is this what you want? -Oh, poetry. This is what I want, naughty words. Naughty!
Pary Mickford

Berichtdoor André op za 12 dec 2009, 17:54

Strawberries schreef:@ Andre: wel eens van kuisheidsgordels gehoord?
Dank je, zover was ik nog niet met mijn gedachten. Misschien is het logisch als je weet wat er rond 1910 zich afspeelde in dergelijke gezinnen. Die voorkennis heb ik niet.
"When you don't kill the beast, it will come back and bite you."

Steve McClaren 2009
André

Berichtdoor Silencio op zo 13 dec 2009, 15:29

Ik vind de film moeilijk te verwoorden, maar in deze recensie, die ik al eerder postte, kan ik me best goed vinden. 'Een wondermooie klaagzang', 'een liefdesverklaring aan het menselijk bestaan' - daarmee wordt treffend de essentie verwoord die ik in de film dacht te herkennen. Alles zit erin: blinde haat, blozende liefde, botte lust, kuisheid, schaamte, trots... soms zó intens en tot in het absurde uitgeleefd, dat ik er heel hard van moest grijnzen.

Afbeelding
;/
Do I contradict myself? Very well then, I contradict myself. (I am large, I contain multitudes.)
-- Walt Whitman, Leaves of Grass

Afbeelding
Silencio
Beheerder

Berichtdoor Gershwin op zo 13 dec 2009, 19:18

Ik moet eveneens prettig hard grijnzen nu ik die foto zie, ja. ;/
Afbeelding
Gershwin
Beheerder

Berichtdoor Derk op zo 03 jan 2010, 13:14

Gisteravond voor de tweede keer naar Das weiße Band geweest. Ik wilde hem vooral nog een keer zien om te kijken of ik de verdenkingen van de leraar naar de kinderen beter kon begrijpen.
Verder ook omdat de eerste keer mij goed was bevallen, onder andere vanwege de rust die de film ademt. Ergens las ik dat de film geen muziek bevat en dat klopt; behalve dan voor zover het een rol speelt bij een aantal karakters uit de film. De eerste keer was mij dat niet eens zo opgevallen
Vooral de scene waarin het jochie zijn zus ondervraagt over de dood, vond ik ook de tweede keer prachtig. Prachtig ook hoe de liefde opbloeit tussen de leraar en de kindermeisje. Toch veel mooier dan het tot schering ende inslag verheven rampestamp-werk uit veel andere films. Hoewel dat uiteindelijk ook bij de liefde hoort!
Verder inderdaad een film die je tot nadenken stemt. Zijn het inderdaad die kinderen die al de wreedheden op hun naam hebben staan en hoe komen zij tot hun daden? Welke rol spelen ouders die met tergende precisie kinderen met schuldgevoelens weten op te zadelen?
Vooral door de liefdesgeschiedenis tussen de leraar en het kindermeisje, lijkt dit wel een positievere film dan Haneke's 'Le Pianiste'. Hoewel, zegt de leraar op het einde niet dat hij nooit meer iemand uit het dorp teruggezien heeft...?
Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
Derk

Berichtdoor Gershwin op zo 03 jan 2010, 14:10

Derk schreef:(...) Prachtig ook hoe de liefde opbloeit tussen de leraar en de kindermeisje. Toch veel mooier dan het tot schering ende inslag verheven rampestamp-werk uit veel andere films.
(...)
Vooral door de liefdesgeschiedenis tussen de leraar en het kindermeisje, lijkt dit wel een positievere film dan Haneke's 'La Pianiste'. Hoewel, zegt de leraar op het einde niet dat hij nooit meer iemand uit het dorp teruggezien heeft...?

Ik vond die liefdesgeschiedenis ook schitterend; zo klein, zo teer. En ik heb gisteren (voor het eerst) La Pianiste gezien.

Ik denk dat Das Weisse Band uiteindelijk toch nog veel cynischer is over het leven in zijn geheel, hoewel deze film ook meer de mooie kanten laat zien (inderdaad). Van La Pianiste kan je nog denken "hm, iemand die zo opgroeit dat ze een verknipt persoon wordt". In Das Weisse Band blijkt een grote meerderheid niet alleen verknipt, maar ook ronduit slecht te zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Wellicht kan je ook in beide films zeggen dat immoreel of bizar gedrag geheel terug te voeren is op context en verleden van de hoofdpersonen; in dat geval denk ik dat Haneke toch iets positiever naar de huidige maatschappij kijkt, dan naar die van een eeuw geleden in Pruisen of Saksen (of waar speelt het precies?).
Afbeelding
Gershwin
Beheerder

Berichtdoor Gershwin op zo 03 jan 2010, 14:11

Derk schreef:Vooral door de liefdesgeschiedenis tussen de leraar en het kindermeisje, lijkt dit wel een positievere film dan Haneke's 'Le Pianiste'. Hoewel, zegt de leraar op het einde niet dat hij nooit meer iemand uit het dorp teruggezien heeft...?

Ik neem aan dat zij er niet bij gerekend wordt omdat ze eigenlijk uit een naburig dorp komt?
Afbeelding
Gershwin
Beheerder

Berichtdoor Jialikelly op ma 08 feb 2010, 13:04

Ik heb 'm ook gezien vorige week.

Intrigerend, tenenkrommend, duister, liefelijk.

Verder verschrikkelijk wat het seksuele betreft. Je kind vertellen dat het doodgaat als het verder gaat met het 'beschadigen van de heilige obstructie' en hem vastbinden in bed. De vrouw die je oraal aan het bevredigen is vertellen dat ze lelijk is, stinkt, walgelijk is en dat ze beter dood kan gaan. Je dochter onzedelijk betasten.
Wat mij betreft een mooi voorbeeld dat strenge regels en 'fatsoensnormen' niet werkbaar zijn als het gaat over zoiets.
rraaarrrrrrr!
Jialikelly

Berichtdoor Pricille Rochelle op ma 08 feb 2010, 14:51

Jialikelly schreef:Verder verschrikkelijk wat het seksuele betreft. Je kind vertellen dat het doodgaat als het verder gaat met het 'beschadigen van de heilige obstructie' en hem vastbinden in bed. De vrouw die je oraal aan het bevredigen is vertellen dat ze lelijk is, stinkt, walgelijk is en dat ze beter dood kan gaan. Je dochter onzedelijk betasten.

:eek: Als ik dit zo lees vraag ik me af of ik hem wil kijken.
I thought it was an adventure, but in fact it was life. - J.C.
Pricille Rochelle

Berichtdoor Gershwin op ma 08 feb 2010, 18:06

Het wordt ontzettend integer in beeld gebracht. Bijna Victoriaans. Wat dat betreft denk ik niet dat iemand zich er een buil aan zal vallen. ;/
Afbeelding
Gershwin
Beheerder

Berichtdoor Strawberries op ma 08 feb 2010, 19:21

Gershwin schreef:denk ik niet dat iemand zich er een buil aan zal vallen. ;/
:mrgreen:
"What you call love, was invented by guys like me to sell nylons."
Don Draper
Strawberries

Berichtdoor Jialikelly op di 09 feb 2010, 10:32

Oh, ja, ik bedoelde ook niet dat alles in vol ornaat in beeld werd gebracht. Juist niet.
Al die hypocriete en stiekeme dingen vond ik juist zo erg.
rraaarrrrrrr!
Jialikelly

Berichtdoor Fin de siècle op di 09 feb 2010, 12:45

Gershwin schreef:Het wordt ontzettend integer in beeld gebracht.

Bij dat soort dingen denk ik nu niet direct aan 'integer'.
"We are all stardust. Forget Jesus, the stars died so you could be here today."
Fin de siècle

VorigeVolgende

Keer terug naar Toverlantaarn