Dorsvloer vol confetti

Het forum voor alles wat met literatuur en poëzie te maken heeft.

Moderator: Finrod Sidekick: Silencio

Re: Dorsvloer vol confetti

Berichtdoor Airke op wo 10 maart 2010, 18:11

Gershwin schreef:Uiteraard, maar die overtuiging ontstaat dus ook weer slechts op basis van het geschrift, neem ik aan?

Nee, op basis van de traditie (waar het geschrift onderdeel van uitmaakt).
Airke

Berichtdoor Schweitzer op wo 10 maart 2010, 18:14

En bovendien uit de ervaring van God die door die traditie bemiddeld is.
Er is niets wat theologen met minder scrupules en met meer onbesuisdheid bedrijven dan het uitleggen van de Schrift.
- Baruch de Spinoza
Schweitzer

Berichtdoor Fin de siècle op wo 10 maart 2010, 18:52

Da's wel een beetje een cirkelredenering, niet? De overtuiging dat een bepaalde traditie waarheid bevat en dat die waarheid zelfs een kwestie van leven en dood is (wat alweer een heel stuk verder gaat dan iets inspirerend vinden) komt voort uit die traditie zelf. Tsja..

Daarbij ondervang je nog steeds Gershwins probleem niet, want er zijn ook genoeg 'intersubjectieve ervaringen van zeer veel gemeenschappen' die andere richtingen op wijzen.
"We are all stardust. Forget Jesus, the stars died so you could be here today."
Fin de siècle

Berichtdoor Schweitzer op wo 10 maart 2010, 19:14

Een beetje een cirkelredenering.. dat wil ik best toegeven, maar daar ontkom je nooit aan mijns inziens. Je start namelijk altijd met de plek waar je nu eenmaal 'ingeworpen' bent. Ik ben zo vermetel om die plek kritisch te bekijken en te verbouwen als het zo uitkomt. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het een plek is waar ik me thuisvoel, omdat wat er (om uit de beeldspraak te stappen) in de eeuwenlange traditie naar voren is gekomen en komt van grote waarde is voor het leven. Die waarde blijkt niet uit een externe verzekering (zo van de Bijbel is onfeilbaar of God heeft het allemaal geopenbaard) maar blijkt uit de kracht van het perspectief zelf. Het is voor mijn gevoel geen cirkelredenering, maar eerder een hermeneutische cirkel tussen hoe je in het leven staat en wat er in de traditie wordt aangereikt. Bij mij springt de vonk dan regelmatig over (soms ook niet).
Om het anders te formuleren: ik verbind me aan de christelijke traditie vanwege
- een pragmatisch argument: het kost te veel investering om je levensperspectief om te gooien;
- een inhoudelijk argument: het christelijke perspectief biedt m.i. veel van grote waarde voor het goede leven;
- een ervaringsargument: de christelijke religie (boodschap, liturgie) heeft bij mij ervaringen bemiddeld die ik als Godservaringen betitel.

Let wel: er is nu eenmaal niet een extern perspectief vanwaaruit je alle levensperspectieven objectief kunt vergelijken.
Er is niets wat theologen met minder scrupules en met meer onbesuisdheid bedrijven dan het uitleggen van de Schrift.
- Baruch de Spinoza
Schweitzer

Berichtdoor Silencio op do 11 maart 2010, 10:15

Fin de siècle schreef:
Silencio schreef:Toch heeft die knakker wel gelijk met zijn bewering dat het atheïsme (als levensovertuiging) ook maar een verhaal is. Een verhaal bovendien, dat zijn betekenis in grote mate ontleent aan andere verhalen over God, dat aan die erfenis nagenoeg niets toevoegt, en dat ter inspiratie ook nog eens bijzonder weinig te bieden heeft. 8)

Ja, en geen postzegels verzamelen is ook een hobby. Afbeelding

Het zou inderdaad een soort hobby kunnen zijn als je je, richting zowel gelijkgezinden als mensen die wél postzegels verzamelen, erop laat voorstaan dat jij vooral géén postzegels verzamelt. Dat kost je namelijk ook (vrije) tijd, en je doet het vanuit een soort gedrevenheid, dan wel ter ontspanning. :ja:

Echter, we hebben het niet over hobby's, maar over verhalen. En, hoe je het ook wendt of keert: iedere (levens)overtuiging die je kunt uitspreken is een verhaal(tje) over de werkelijkheid.
Do I contradict myself? Very well then, I contradict myself. (I am large, I contain multitudes.)
-- Walt Whitman, Leaves of Grass

Afbeelding
Silencio
Beheerder

Berichtdoor Pary Mickford op do 11 maart 2010, 19:26

Franca Treur in Opium over opgroeien in de letteren.
-Is this okay? Is this what you want? -Oh, poetry. This is what I want, naughty words. Naughty!
Pary Mickford

Berichtdoor Black Cloud op vr 12 maart 2010, 00:35

Ik vind Franca Treur ook een mooie vrouw, maar de manier waarop Maas dat telkens duidelijk weet te maken .. p:(q
Póg ma thoin
Black Cloud
Beheerder

Berichtdoor Fin de siècle op vr 12 maart 2010, 01:08

Valt best mee toch.

Ik vind het wel grappig om te zien hoe af en toe een glimpje doorschijnt dat ernstig doet vermoeden dat ze waarschijnlijk helemaal niet zo'n lief en onschuldig doch helaas verloren schaapje is als veel RD-lezers lijken te denken. :hihi:
"We are all stardust. Forget Jesus, the stars died so you could be here today."
Fin de siècle

Berichtdoor Lindeman op do 18 maart 2010, 18:27

"er is veel leed in de wereld, maar je moet er oog voor hebben..."

Mijmeringen...
Lindeman
Beheerder

Berichtdoor Flooh op vr 19 maart 2010, 13:32

Ik ben best benieuwd hoeveel er verkocht zijn in dorpen met een over het geheel genomen orthodox-christelijke signatuur en in Zeeland. Neemt niet weg dat er ongetwijfeld in het totaal meer exemplaren verkocht zijn dan van een doorsnee debuut.
In the line of fire someone must have known
Flooh

Berichtdoor Echoes op vr 19 maart 2010, 16:55

Dit artikel van een paar dagen geleden zou door een Postrokker geschreven kunnen zijn. :)
De schrijver is een voormalige tempelbewoner.
Echoes

Berichtdoor Gershwin op vr 19 maart 2010, 18:03

Wat een heerlijk stukje, rijkelijk doorvlochten met de taal van Gods Volk. ;/
Afbeelding
Gershwin
Beheerder

Berichtdoor Echoes op vr 19 maart 2010, 18:35

Gershwin schreef:Wat een heerlijk stukje, rijkelijk doorvlochten met de taal van Gods Volk. ;/

"Oma en oom Kees" in dit geval. Och, mocht het tot ootmoed stemmen.

...hoewel enkele orthodoxe scherpslijpers gromden... :D
Echoes

Berichtdoor Gershwin op vr 19 maart 2010, 18:48

:D

Dit is ook zo rijk: "Terwijl leeftijdsgenootjes meetetterden met Kinderen voor Kinderen, zong ik als kleuter in de kerkbank dat ik het voorwerp was van Gods toorn, 'reeds van het uur van mijn ontvangenis af'. Waarna ik een topdropje kreeg."
Afbeelding
Gershwin
Beheerder

Berichtdoor Echoes op vr 19 maart 2010, 18:57

Gershwin schreef::D

Dit is ook zo rijk: "Terwijl leeftijdsgenootjes meetetterden met Kinderen voor Kinderen, zong ik als kleuter in de kerkbank dat ik het voorwerp was van Gods toorn, 'reeds van het uur van mijn ontvangenis af'. Waarna ik een topdropje kreeg."

:D

Ja, de opmerkzaamheid van het kleuterbrein wordt meermalen treffend geschetst: "Kleuters praten algauw honderduit mee over hel en duivel..." :D
Echoes

VorigeVolgende

Keer terug naar Mooie Woorden